ارتباط نوعی هورمون روده ای با افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی

7 فوریه 2020 - یک مطالعه ی جدید اپیدمیولوژیک توسط محققان دانشگاه لوند و بیمارستان دانشگاهSkåne  در سوئد نشان داد که بین سطح بالای هورمون GIP دستگاه گوارشدر خون و خطر بالای ابتلا به بیماری قلبی عروقی ارتباطی وجود دارد.

مطالعات نشان داده اند که هورمون های روده ایGIP وGLP-1 برای تولید انسولین در لوزالمعده مهم هستند. آنها هنگام غذا خوردن در روده ها تولید می شوند، و تولید انسولین بدن، جذب مواد مغذی، اشتها و مصرف انرژی را تنظیم می کنند. این امر باعث شده است تا آنها اهداف درمانی مهمی برای درمان قند خون بالا در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 باشند.

درمان با داروهایی که باعث تحریک ترشح GLP-1 می شوند، علاوه بر کاهش قند خون، همچنین از فرد در برابر بیماری های قلبی عروقی محافظت می کنند.

دکتر Martin Magnusson، مشاور ارشد قلب و عروق در بیمارستان دانشگاهSkåne ، استادیار بیماریهای قلبی عروقی در دانشگاه لوند و همکار بالینی در مرکز پزشکی مولکولی والنبرگ (WCMM) گفت: با این وجود، مطالعات بیشتر و بیشتری نشان داده اند که GIP یا تحریک مستقیم گیرنده ی GIP می تواند بطور معکوس، تأثیرات منفی بر قلبی و عروقی بجا گذارد و منجر به بیماری های قلبی عروقی شود.

در یک مطالعه ی آینده نگر اپیدمیولوژیک که به تازگی منتشر شده است، محققان از داده ها و نمونه های خونی جمعیت بزرگی از شرکت کنندگان در دو مطالعه - مطالعه سرطان رژیم غذایی Malmö در سوئد و مطالعه ی Botnia در فنلاند- برای بررسی ارتباط بین سطح GIP و GLP-1 و پیش آگهی برای بیماریهای قلبی عروقی و مرگ زودرس استفاده کردند.

در این مطالعه ی جدید اطلاعات 8051 شرکت کننده که حدود 5 درصد از آنها به دیابت مبتلا بودند، آنالیز شد.

دکتر Magnusson گفت: این نتایج نشان می دهد که سطح بالای  GIPاز نظر فیزیولوژیکی -در مقایسه با کسانی که سطح GIP بالایی ندارند-، با 30٪ افزایش خطر مرگ در اثر بیماری های قلبی عروقی همراه است و به طور کلی 20٪ خطر مرگ زودرس را افزایش می دهد.

تجزیه و تحلیل تصادفی مندلی محققان، همچنین نشان داد که افزایشGIP بطور ژنتیکی با بیماری قلبی عروقی همراه است، این موضوع نشان می دهد که ممکن است یک رابطه علّیتی بین این دو وجود داشته باشد. با این حال، غلظت GLP-1 به طور قابل توجهی با مرگ و میر یا بیماری قلبی عروقی مرتبط نبود.

دکتر Magnusson تأکید می کند که این یافته ها بسیار جالب هستند، اما در حال حاضر باید به آنها بعنوان راهی برای ارائه ی فرضیه هایی که این ارتباط را توضیح می دهند، نگاه کرد. حتی اگر نتایج نشان دهد که می تواند یک رابطه علّی بین سطح GIP و بیماری های قلبی عروقی وجود داشته باشد، هنوز تحقیقات زیادی در این زمینه باقی مانده است که باید انجام شود.

وی افزود: از آنجایی که فقط بخشی از افراد در مطالعه ما مبتلا به دیابت بودند، ما نمی دانیم که چگونه سطح GIP با مرگ و میر در یک جمعیت دیابتی بزرگتر مرتبط است. این چیزی است که ما قصد داریم در چارچوب یک پروژه تحقیقاتی جدید به بررسی آن بپردازیم. از آنجاییکه بسیاری از بیماران مبتلا به دیابت با داروهایی درمان می شوند که به طور غیرمستقیم سطح GIP را در خون آنها بالا می برند، انجام تحقیقات بیشتر برای درک مکانیسم پشت این یافته های اپیدمیولوژیک مهم است.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2020-02-gut-hormone-cardiovascular-disease.html